Wat is ambulante begeleiding in de thuissituatie?

Ambulante begeleiding op school is een 1-op-1 begeleiding die plaatsvindt binnen de schoolsetting van de jeugdige. Denk hierbij aan peuterspeelzaal, basisschool, middelbare school en vervolgonderwijs. De ondersteuning wordt geboden in de klas en/of buiten de klas. Begeleiding of het vergroten van de zelfzekerheid wordt geboden aan jeugdigen met veelal ASS, ADHD, taalachterstand of een lichtverstandelijke beperking. 

aanmelden

De ontwikkeling van de jeugdige kan aanzienlijk worden verbeterd door gerichte begeleiding. Dit houdt in dat er specifieke aandacht wordt besteed aan individuele leerdoelen en persoonlijke groei. Leerkrachten hebben vaak te maken met diverse uitdagingen in de klas. Begeleiding door de leerkracht en de jeugdige tools aan te reiken, te ondersteunen of uitleg te geven over een diagnose.

1-op-1 begeleiding kan helpend zijn om de jeugdige te ondersteunen bij hun opdrachten en de algemene leerervaring te verbeteren. Door persoonlijke aandacht, individuele ondersteuning en methodieken aan te bieden, kunnen begeleiders een positieve impact hebben op de academische prestaties en het zelfvertrouwen van de jeugdige.

Door het integreren van begeleiding op verschillende niveaus binnen de schoolomgeving, kunnen we de effectiviteit van het onderwijs verbeteren en een positieve impact hebben op de leerervaringen en de zelfstandigheid van de jeugdige. 

Hoe gaan we te werk bij ambulante begeleiding op school/peuterspeelzaal?

  • In kaart brengen van de situatie 
    Een intakegesprek om de hulpvraag van ouders/verzorgers, leerkrachten en de jeugdige in kaart te brengen binnen de schoolsetting. 

  • We stellen samen met school, ouders/verzorgers en de jeugdige een begeleidingsplan op aan de hand van het gezinsplan.

  • We bieden begeleiding op maat en kijken naar de krachten en kwetsbaarheden van leerontwikkeling van de jeugdige.

  • De benadering is laagdrempelig en outreachend, maar ook doortastend en volhardend.

  • We ondersteunen in het krijgen van inzicht en omgaan met een beperking of problematiek.

  • We bieden de ouders/verzorgers, school en de jeugdige handvatten door tools aan te reiken en eventueel psycho-educatie aan te bieden.

  • We ontlasten de leerkracht.

  • We evalueren eens per kwartaal onze zorgdoelen. 

  • Een persoonlijke en betrokken begeleiding van aanmelding tot afsluiting. 

  • Het traject wordt afgesloten als de doelen zijn bereikt en/of in afstemming met ouders/verzorgers en andere betrokken.

Wat is het doel?

De jeugdige in zijn kracht zetten binnen een schoolsetting, door de jeugdige te ondersteunen in de klas en/of daarbuiten. De jeugdige en leerkrachten tools aanreiken zodat de jeugdige zichzelf verder kan ontwikkelen en schooluitval wordt vermeden. 

Wanneer wordt ambulante begeleiding op school of bij een peuterspeelzaal ingezet?

Ambulante begeleiding op school of bij een peuterspeelzaal wordt ingezet, wanneer het de jeugdige niet lukt om mee te draaien in een klas en het school of de peuterspeelzaal niet meer lukt om dit zelf vorm te geven. 


Hoe wordt ambulante begeleiding op school of bij een peuterspeelzaal
gefinancierd?

-
-


Aanmelden