Hoe gaan we te werk bij beschermd wonen?
Elke jeugdige/adolescent doorloopt drie fases in de ontwikkeling naar zelfverantwoordelijkheid. Het streven is om dit na drie à vier af te ronden. Het is afhankelijk van de leeftijd en de behoeften van de jeugdige/adolescent hoe lang een bepaalde fase duurt. In het zorgplan wordt vermeld in welke fase een jeugdige/adolescent op dat moment zit. Bij elke fase geldt dat er halfjaarlijks een evaluatie plaatsvindt van het zorgplan.
In de eerste fase ligt de nadruk op het kennismaken. Tijdens deze fase bespreekt de jeugdige/adolescent met de begeleider aan welke vaardigheden er gewerkt gaat worden. Er wordt met behulp van een vragenlijst (ZRJ) gekeken naar persoonlijke ambities, kwaliteiten, interesses en wensen van de jeugdige/adolescent op het gebied van school/werk en sociaal gebied. Daarnaast wordt door middel van observaties bepaald bij welke vaardigheden de jeugdige/adolescent nog extra ondersteuning nodig heeft. Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn: financiën, huisvesting/woongedrag, zinvolle dag invulling, huiselijke relaties, zelfzorg en gezondheid, sociaal netwerk onderhouden/uitbreiden en maatschappelijk functioneren.
In de tweede fase ligt de nadruk op het aanleren van vaardigheden. Er wordt door de begeleider en de jeugdige/adolescent verder besproken met welke sociale en praktische vaardigheden zij aan de slag gaan. Er wordt naar gestreefd om de tweede fase ongeveer na twee à tweeënhalf jaar af te ronden.
In de derde fase ligt de nadruk op doorstroom. De jeugdige/adolescent werkt verder aan zijn/haar doelen uit het zorgplan. Daarnaast wordt er een plan van aanpak gemaakt met acties die gedaan moeten worden om de doorstroom naar de nieuwe woonplek zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er wordt naar gestreefd om de derde fase ongeveer na één jaar af te ronden.